10 november 2010

Tengboche - Khumjung 7. november



Morgenen er magisk. Gongongen i klosteret slår i samme øyeblikk som de første solstrålene når Mount Everest. Tankenes flakking i verdener av fortid og framtid tar en hvil. Bevisstheten er fri for dveling ved hva som kunne vært eller fantasier om hva som kan komme. Oppmerksomheten fester seg til øyeblikket av hvit stillhet før teltene og husene våkner til yrende liv, frokost og forberedelser til dagens vandringer.


Å snu her betyr å fjerne seg fra verdens tak. Med en viss vemodighet tar jeg ydmykt farvel med dronningen.


Sherpaenes kurver er lastet med kjøtt til mer vannbøffelispinat. De har gått langt allerede når jeg møter dem i de lange bakkene jeg slet meg opp i går og småløper nedover i dag. Sherpaene sliter mer med vekt på ryggen som kan være 80 kg og mer.


I bjørkebeltet opp den motsatte dalsiden tar jeg av mot Khumjung og kaster mange og lange blikk tilbake på majestetiske Aba Dablam.




I god tid før lunsj er jeg oppe igjen på 3800. Khumjung er en ekte sherpalandsby med grønne hustak til ære for den grønne naturen. Potetdyrking er en viktig levevei. Steingjerdene forteller om mye slit før jorda ble dyrkbar.



Hidden Village Lodge blir mitt herberge for neste natt. Her får jeg rom med vindu mot sola og litt tykkelse på veggene. Rå sovepose og klær tørker ute i frisk bris.



Khumjung Women Group Handicraft Centre grunnlagt 2007 forsyner meg med to vottepar av yakull til kalde vinterdager hjemme. Noen få andre butikker finnes også å titte i, blant annet en som lister med å være bokhandelen på verdens tak.


Khumjung er et vanlig dagsturmål for vandrere som tar to netter i Namche som aklimatisering. Den lokale potetlunsjen med chili er et passelig vendepunkt. Chili vokser ikke her, men brukes i store mengder i kalde fjellstrøk for å gi varme til kroppen.



Edmund Hillary gjorde mer enn å bestige Mount Everest som førstemann. I Khumjung grunnla han både skole og sykestue.


En potetrett til middag er obligatorisk. Jeg nyter chilipotetstappe toppet med stekt egg og kokte ferske grønnsaker til. I kontrast til trengselen siste natt er jeg, én guide og én bærer de eneste som overnatter ved Hidden Village. Er den vanskelig å finne?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar