25 november 2010

Snøleoparden

 























Snøleoparden er et stort rovdyr av kattefamilien, en familie jeg som Løve og Tiger etter forskjellige astrologiske system har nære relasjoner til. Leoparden står meg også nær i egenskap av kraftdyr. I en klok bok beskrives den som estetisk og kjærlig. Det første er opplagt. Det siste våger jeg ikke å teste i forhold til villdyret, men har god erfaring med mitt eget tamme medlem av kattedyrfamilien. Det var derfor hjemmevant å sove med snøleoparden på hodeputa under reisen i Nepal. The Snow leopard nedfelt mellom to permer av Peter Matthiessen var en ufarlig sengekamerat. I lange soveposekvelder var den et must for min trygghetsfølelse og en lindring av lengselen etter Mia.

Den levende snøleoparden finnes i Himalaya, men valgte å holde seg i skjul for de stiene jeg vandret på. Hvem vet om den voktet meg med sine vertikale pupiller. Den har en mytisk status i dette området, ikke ulikt yeti, den skye og avskyelige snømannen som jeg heller ikke møtte. Snøleoparden er kanskje like sky, og det kan komme godt med når man er utrydningstruet.

Peter Matthiessen beveger seg i parallelle verdener på sin vandring i vestlige Nepals øde fjell i 1973. Offisielt reiser han for å bistå zoologen George Schaller i hans studier av villsau, men håpet om å se snøleoparden er kanskje en sterkere motivasjonsfaktor. I terrenget beveger de seg sammen med et stort følge av sherpaer og andre hjelpere fra Pokhara til Chrystal Mountain og tilbake igjen. De fysiske utfordringene er mange og store, og gradvis blir boken en beskrivelse av reisen innover på leting etter den hellige gral. Den er like mye åndelig litteratur som reiseskildring. Matthiessen bruker den fysiske vandringen som en metafor for refleksjoner omkring dypere lag av tilværelsens mysterier.

“The journey seems increasingly to be to places not on any map, even as the team climbs and climbs toward its final way station. Yet as he clibms, you begin to see that the real, elusive animal he seeks out - or one of them - is within."
“... to transcribe the nature within us as well as without and, in fact, to see how the two are linked.”
- Pico Iyer i innledningen til The snow leopard av Peter Matthiessen.

Ekspedisjonen var på vandring eller oppholdt seg i fjellene i mer enn to måneder. Jeg anbefaler ingen å legge ut på et slikt strabasiøst eventyr uten kontakt med omverdenen, men boka anbefaler jeg til alle som vil vandre blant Nepals fjell på et mer sivilisert vis. Slik jeg gjorde. Den gir innsikt i naturforhold, klima, folkegrupper, planteliv, dyre- og fugleliv, historie, kulturhistorie, stemninger og forfatterens filosoferinger.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar