02 oktober 2011

Det usynlige fjellet – Lek med knapper


”Hun kunne være alene i timevis, oppslukt av sin egen lek. Knappene i Abuelas syskrin opptok henne i flere dager. Hun sorterte dem etter størrelse, materiale, form og farge. De gikk i tog. De ble familier. De var en hel landsby av små, runde ting som opplevde dramatiske eventyr. Alle metallknapper var handelsfolk – kolonialkjøpmenn, slaktere, ullspinnere. Grønne knapper var intelligente. De rosa hadde lett for å bli forelsket. Små knapper ble ofte mobbet, og den største knappen, en fløyelsveteran fra en gammel kåpe, kom ofte og reddet dem. Hver knapp hadde sin historie, hver knapp sin tilhørighet. De episke kampene og kjærlighetshistoriene var usynlige for resten av familien, alt de så var en snill, liten pike som ikke gjorde noe av seg, bare sitte stille og flytte rundt på små knapper.”

Overraskende og morsomt å finne knappelek i Det usynlige fjellet av Carolina de Robertis som jeg leser i stedet for å bestige fysiske fjell med nyoperert fot. Morsomt for meg som har solgt knapper i 10 år. Sitatet er hentet fra side 284 i den norske utgaven. Jeg kommer tilbake som lovet med en omtale når siste blad er vendt. Kanskje flere sitater og utdrag underveis også.


Jeg benytter anledningen til å krydre bloggen med en knappebok fra min egen samling: Knopf Design fra Deutscher Fachverlag, og derfor verken liten eller lettvint. Formatet er 29 cm x 38 cm med 131 sider. Forfatterne heter Annette Wilzbach og Maritna Wilzbach-Wald. Fotografene er Liz Rehm og Peter Schauwienold. Utgitt i 1990.


Omslaget får ingen designpris av meg, men det levner ingen tvil om hva boken handler om. Og for en deilig og vakker bok. Her kommer noen smakebiter. Blad videre og nyt.


Håndmalte motiver fra klassisk kinesisk maleri på satsumaporselen. 1800-tallet.


Håndmalte porselensknapper med dekorerte gullkanter. Andre halvdel av 1800-tallet.



Perlemorknapper. 1860-1890.


Messingknapper i Jugendstil (Art nouveau). Begynnelsen av 1900-tallet.


Forgylte messingknapper i Jugendstil med emalje og strass. Ca. 1900.


Kaseinknapper med perlemorinnlegg. 1900-tallet.

Kasein, eller galalitt, er et protein i melken. Det skal store mengder melk til for å lage en knapp, men dette var et dominerende knapperåstoff på 1900-tallet. Materialet kalles også kunsthorn og ble brukt som erstatning for elfenben, skilpadde, horn m.m.


Perlemorknapper. 1900-tallet.


Art Déco fantasiknapper av kunststoff. 1930-årene.

Nå havnet jeg langt fra Salomés knappelek i Det usynlige fjellet, men hun ville nok hatt sansen for slike kunstverk om hun hadde funnet dem i sin mormors fattigslige syskrin i Uruguay.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar