Fra
balkongen på overnattingsstedet vårt skimter vi en smal flystripe inneklemt
mellom bergveggen, bebyggelsen og stupet nedenfor på 700 m. Fra det lysner kan
vi beundre flyene som lander i motbakke og tar av i unnabakke. Akkurat nå har
et fly trimmet motorene så vi nesten savner hørselvern, og tipper snuten utfor den
527 m lange rullebanen på de skrå bredder med 12 graders helning.
Flyet forlater bakken akkurat i tide før det faste dekket tar slutt.
Så
har et fly fra Kathmandu siktet seg inn på den lille flekken på jord,
Tenzing-Hillary Airport i Lukla, Nepal.
For å klare nedbremsingen på 527 m må hver cm utnyttes. Jeg er nesten nervøs for at hjulene skal havne i gresset, men piloten er erfaren. Det er bare de dyktigste pilotene og de minste flytypene som får fly her. Flystripa er også ofte fuktig, og fordi den ligger på 2 860 meters høyde må innflygingshastigheten være høyere enn vanlig fordi luften er tynnere.
Vi
har bare en kort spasertur gjennom byen til flyplassen. I butikkene finnes
alt man måtte ha glemt før man skal ut på eventyr i Himalaya.
Fra
veien ovenfor flyplassen kan vi beundre de små myggene som kommer og går. På
moderne flyplasser er det vanlige minstemålet for landingsbanen 1800 meter. Så
mye plass trenger vanlige passasjerfly, og vanligvis er banen på tre kilometer
eller mer, noe som gir plass til alle flytyper.
Flytårnet
er heller ikke det største i verden.
Flygingene
starter tidlig på morgenen for å utnytte tiden før eventuell dis og lavt
skydekke legger seg over området og før eventuell vind gjør landing og start
vanskelig.
Så er det best å innstille seg på venting.
Men
Lukla er en interessant flyplass for venting. Med vindusplass ved åpne
vinduer, iskald gjennomtrekk og høy desibel står jeg på kne på en stol for å få
med meg alt som skjer utenfor.
I
sesongene kan det lande ca. 50 fly daglig i Lukla. Det betyr at hvert ankommet
fly har ca. 15 minutter til å sette av passasjerer og fylle på nye før det må
ta av igjen for å gi plass til det neste som kommer. Flyvertinnen rekker en
kaffekopp på den tiden når den serveres ved flyet.
Himmelen er fremdeles blå og skyene holder seg der de skal være. Lenge. Men ventetiden varer enda lenger og noen blir urolige på grunn av stadig tettere og lavere skydekke. Man kan lese og høre både her og der at Lukla er verdens farligste flyplass. Men Nettstedet Travel and Leisure har en uoffisiell oversikt over landingsstripene verden over man verken har lyst til å lande på eller lette fra. Der er Lukla listet som nummer ni. Madeira var den farligste før utvidelsen på stolper uti havet, men står fremdeles som farligere enn Lukla. Faktisk er en norsk flyplass med på listen over verstingstripene. I 2009 ble Sandane lufthavn Anda i Sogn og Fjordane den første norske flyplassen som ble tatt opp i den «eksklusive» klubben.
Endelig
er det vår tur og vi raser forbi flytårnet.
Farvel Lukla og takk for denne gang.
En
god illustrasjon av de to retningene i Nepal: Opp og ned.
Dette
bildet fra min første flytur fra Kathmandu til Lukla i 2010 må få plass her.
Morgensol på monumentale meliskolosser i nord den gang. Skyer dekker det meste
mens vi nærmer oss Kathmandu i dag.
Fint å lese bloggene fra turen�� Anne
SvarSlettBefore the adventure into Mt. Everest, landing on such a busy Lukla airport on the dangerous geography looks another adventure. I respect all the experienced pilots for the successful landing with high skills.
SvarSlettYoko
Heisann, har landa på Madeira, godt jeg ikke visste det jeg vet nå!
SvarSlettDet går som regel godt...
Gleder meg til å lese forrige innlegg!!!!
Heisann, jeg ønsker å skape mer liv i Blogger´s Sunday Walk. De siste gangene har jeg gått "alene" - så nå inviterer jeg til ny giv i 2017, og håper på at mange tar seg en tur ut og dokumenterer det som skjer fire søndager i året.
SvarSlettHa riktig go´hælj ;:OD)
Se: http://viltogvakkert.blogspot.no/2016/12/bloggers-sunday-walk-2017.html