08 juli 2011

Keiser og keiserinne


Brannlilje (Lilium bulbiferum), en av mine favoritter som vi kalte keiserkrone da jeg var barn. Nå gløder den i den ene enden som er ferdig av det nyrenoverte lange bedet mitt.


I dag passer det å krone Mia til keiserinne. Keiserinner blir kanskje ikke kronet, men jeg gjør det fordi jeg er så glad for at det ble et bilde av Mia ute i det grønne i sommer også. Både i går kveld og i dag har hun tatt frivillige turer ut i naturen. Hun legger seg ned for å hvile med korte mellomrom, men hun nyter lukter og bevegelser i gresset.


Etter denne hvilen reiste hun seg og tittet gjennom gjerdesprossene på noe spennende i veigrøfta. Så tok hun sats for å hoppe opp på gjerdet og det var vemodig å se at det bare ble med satsen. Krefter til å hoppe så høyt har hun ikke lenger. Gjerdevandring har vært en av hennes store fornøyelser. Der har hun hatt oversikt over villnisset utenfor og posisjon til å stupe ned når en mus forvillet seg forbi.

- Den sanne reisende er den som går til fots. Og selv da setter han seg ned store deler av tiden.
Sidonie Gabrielle Colette (1873-1954, fransk)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar