12 oktober 2011

Knappeonsdag – god reise


Har du en resteknappeboks? Eller var det bare bestemor som hadde det? Jeg vil tro at mange av leserne har hatt lykkestunder på fantasireiser i bestemors knappeboks. Jeg har så mange resteknapper at jeg vil kalle det store mengder, ja, rett og slett en ganske bra samling. Noen stammer fra mine første håndarbeidsår, mange er kjøpt i nyere tid og andre stammer fra sekkene med gamle knapper som skulle kastes fra M. Sommers lager slik Torild forteller om i en kommentar til den forrige knappebloggen min.


En blogg som jeg liker å følge, blogger om knapper hver onsdag. Jeg våger ikke å love en slik regelmessighet, men har lyst til å vise litt fra knappesamlingen min de onsdagene jeg har anledning. Ettersom adressen til bloggen min dreier seg om reiser, starter jeg med knapper som viser kommunikasjonsmidler, dvs. alt som går på hjul eller skinner, eller frakter oss på annet vis langs bakken, på vann eller i lufta. Jeg starter med barnevognen som vi blir kjent med ganske tidlig i livet.


Så er det kjelketur.


… og sykkeltur


… og førerkort.


Mange barn liker tog, eller gjorde i hvert fall det ”før i tiden”, så lokomotiv er et vanlig motiv på barneknapper. Merkelig at det alltid er damplokomotiv. Ingen som i dag er under 50 år, har sett et damplokomotiv i vanlig trafikk. Når kommer disellok og elektriske lok på knapper? Eller finnes de?


Her kommer hele toget.


Flyknappene holder seg også til de mer veteranaktige modellene med propell selv om denne er tekstet med TOP JET.


Av båtknapper har jeg kun båter med seil. Jeg lar også et par surfere følge med.


Jeg tillater også ankerknappene å snike seg inn blant de reisende da de har tilknytning til det maritime.


Hester blir tema en annen gang, men oldtidens egyptiske stridsvogner trukket av hester og en middelaldertrubadur til hest får være med her.

3 kommentarer:

  1. Ho ho .... Noen er tvunget til å sitte i ro hele dagen i mange dager :-)

    SvarSlett
  2. Oi så moro! Så mange fine kjempesøte knapper! Kjempeartig å se! Elsker knapper med motiv på! Hilsen fra Vågå!

    SvarSlett
  3. Følg med, følg med, Vågå! Det kommer flere knapper med motiv. Har noen planer for bamsedagen 26. oktober :-)
    Eldbjørg

    SvarSlett