03 mai 2011

Kathmandu - Old Delhi 29. april



Flighten vår med Air India er kansellert og køtiden lang på Kathmandus internasjonale flyplass. Vi kommer oss gjennom denne prøvelsen også og fraktes til New Delhi noen timer senere enn planlagt. Etter snøvær og isvind ved Lauribinak og Gosainkund for en uke siden får vi varmen i oss med 39 plussgrader og høy luftfuktighet i Delhi. En times tid i gammel engelsk cab fra flyplassen gjennom tett trafikk til Old Delhi får en sauna til å fortone seg som kjølig. Jeg hadde ikke trodd at trafikk kunne bli tettere enn i Kathmandu, men erfarer noe annet når vi nærmer oss Hotel Tara. Ingen bil får plass i det siste smuget inn til det inneklemte hotellet.


Bagasjen er tungt lastet med klær og utstyr for Nepals fjellverden, men vi sliter oss fram og flater ut på et rom i en annen verden enn utenfor i det vi lurer på om vi noen gang orker å forlate dette rommet med air condition som vi får regulert ned til norsk sommertemperatur. Utrolig at det er mulig å finne et hus som er så rent og pent innvendig i dette skitne kaoset. Fra vinduet ser vi ut i en trang sjakt.



En tur på taket avslører at hotellet er totalt innebygd og omringet av hus som jeg delvis vil kalle rønner. På takene rundt omkring er det aktiv lek og barna vinker og roper til oss: Kom og spill badminton! Men vi er ikke like smygende myke og sterke som apekattene som hopper med den største letthet fra tak til tak. Vi er kjedelige i kveld og spiser på hotellets restaurant. Den er i tredje etasje, men med gardiner trukket for vinduene oppunder taket får vi følelsen av kjeller. Det er nok bare en sjakt eller en husvegg utenfor disse vinduene også. Svetten renner og jeg har behov for salt, men friskt sodavann med salt skal jeg aldri bestille mer. Maten er god.

1 kommentar:

  1. Heisann!


    Ja, her er kontrastene store. Alle elevene mine sitter nå med en bærbar og en stasjonær, PC og Mac. De kan velge og vrake på hvilken de vil ta prøve om opplysningstida.
    Og jeg skjønner at kontrastene er store innafor Nepals grenser også. Et mangfoldig land. Håper jeg kommer dit en gang. Det er lenge siden jeg klipte ut en avisartikkel og la i posen med steder jeg ønsker å dra til! Tror jeg hadde gått amok på markedsboden med bånd. Så mye flott!

    Takk for at du deler inntrykkene med oss - interessen for å reise dit blir absolutt ikke mindre ;:OD)

    SvarSlett