16 mai 2011

Hva skjuler seg bak døren?


Inspirert av fru Vilt og vakkert som i går presenterte ukas vindu i bloggen sin, vil jeg for første gang røpe min fascinasjon for dører og porter og alt som kan medføre nye muligheter. Jeg kjenner alltid en sitrende spenning når jeg åpner en ny og ukjent dør. Paradoksalt nok samlet jeg på hengelåser en gang og jeg bryr meg fremdeles veldig om det som lukker og låser dørene.

Tiden vil vise om dette blir en bloggserie, men i dag vil jeg i hvert fall vise både det nydeligste og det minst estetiske jeg så av dører og lås i de fjerne nepalske fjell.

Det øverste bildet prøver å gi inntrykk av at jeg trygt kunne forlate mine verdisaker bak denne hengelåsen på døren til rommet mitt i sherpaenes hovedstad Namche. På denne eneste vandreveien til Mount Everest og lavereliggende herligheter på nepalsk side av fjellet var trafikken stor av alle typer turister. Låsen er neppe lett å åpne i en håndvending. Da er det betydelig enklere å rive den løs fra døren.
 

I Tengboche lå jeg i senga og nøt tryggheten bak dobbelt låsesystem oppunder taket. Den nyeste virket ikke så jeg måtte sette min lit til vriklossen av tre.


En dagsmarsj fra bilvei pryder denne dobbeltdøren inngangen til en ganske alminnelig matsal på et hotell i Langtang. Bærerne imponerer meg, men større og tyngre ting er selvfølgelig fraktet hit for å bygge områdets nest største landsby Thulo Syabru og garantert det reneste og kanskje eneste overnattingsstedet som kan kalles hotell etter min definisjon av ordet.


Nyt detaljene i treskjæringen i den grad et bilde i en blogg kan yte dem rettferdighet. 

3 kommentarer:

  1. For en fantastisk flott dør på de to siste bildene, og så vakre og forseggjorte utskjæringer. Her kan man fordype seg i detaljer lenge!

    Spennende innlegg, Eldbjørg. Jeg har en fascinasjon for portaler (det blir jo litt det samme). I hagen min har jeg satt opp buer, for å gi følelsen av å passere gjennom portaler mellom de ulike hagerom.

    Ha en fin 17. mai i morgen :)

    SvarSlett
  2. Heisann Eldbjørg!

    Det er faktisk en svensk blogger, Susanne, som 'driver' ukas vindu.Ny sjanse hver fredags kveld! Fra tidligere tider har jeg hatt sansen for trapper, tro det eller ei! Vi bloggere er noen snålinger. Jeg har 'tonnevis' av bilder fra trapper på Kreta, Toscana, bygdeborger og Roma- ikke minst. Kanskje du tar dørpostene og jeg trappepostene.
    Om sommeren er det mest blomster og havens prakt på bloggen, men når høsten kommer, er det godt å ha noen faste innslag. Gjerne serier som andre er med på også!
    I Marokko finnes det noen herlige bemalte dører, helt fantastiske. I Asia er de mer utskjærte i flotte mønstre som du viser. Skal bli spennende å følge dør-historiene dine. Ha riktig go' hælj ;:OD)

    SvarSlett
  3. Portaler, trapper og vinduer ... Alt er noe vi passerer gjennom fysisk eller mentalt. Symboler for utvikling, forandring, forvandling og innvielser. Jeg har mange dørhistorier som kommer på bloggen etter hvert.

    SvarSlett