06 september 2013

Historie og kunsthistorie


Boken jeg omtalte i forrige bloggpost er lest ferdig. Den søte starten ga meg kanskje et mangelfullt inntrykk. Marina Fiorato briljerer med sine kunnskaper og boken utvikler seg til en historisk og kunsthistorisk roman. Grusomheter i inkvisisjonens tid og dyp kjærlighet rørte meg sterkt.   Krigen herjer Lombardia og den velstående Simonetta, fruen av Saronno, blir tvunget til å kle seg i arbeidsklær i kampen for å bevare sitt kjære hjem, Villa Castello. Hun velger også å søke hjelp som fører mennesker sammen på tvers av rase og tro.
 
Beskrivelsene av Bernardino Luinis fremtrylling av fresker på kirkeveggene er så livaktige at jeg nesten kan kjenne duften av maling. Boken er absolutt et must hvis man skal til Milano og vil besøke Monastero Maggiore med kapellet San Maurizio eller andre kirker for å beundre Luinis mesterverk. Bildet viser fresker i San Maurizio.
 
Fra side 228 og 230:
Som alltid når abbedissen snakket, kunne Bernardino forestille seg scenen hun beskrev på den tomme veggen han skulle dekorere. Han forsto ikke hva som fremkalte disse bildene, om han nå var en del av brorskapet av profeter, eller spåmenn og sannsigere i den hedenske verden, eller til og med den religiøse verdens klarsynte. Han visste bare at det som kom til ham, var ekte.
På ny ble Bernardinos synsfelt fylt av en visjon, og veggen ble vekket til liv.
 
Jeg gleder meg til å lese Glassblåseren fra Murano og Botticellis hemmelighet av samme forfatter.
 
 
 

1 kommentar:

  1. Jeg liker godt historiske romaner :) Hadde ikke hørt om denne, så takk for fint lesetips.

    SvarSlett