03 november 2010

Hviledag i Kathmandu

Hviledag betyr hvile fra vandring, men jeg har gått i dag også. Føttene går snart automatisk. I Kathmandu kan man gå i timevis og dagevis uten å kjede seg. Sno seg fram i smale overfylte gater. Se og høre på den bråkete byen. Beundre fantastiske pagoder, palasser, stupaer og templer med røkelsesduft, iaktta menneskemylderet, trafikken, trafikkdirigeringen, ta seg over gater som ingen dirigerer, beskytte neseborene mot støv, lort og påtrengende ubehalgelige lukter og trekke inn i trange butikker med vennlige mennesker og god atmosfære.





Hver dag er fylt av mange opplevelser. Store opplevelser og mindre opplevelser som blir store fordi de er nye og fremmede for meg. De store stupaene og templene var tema den første dagen i Kathmandu, men hvis man klarer å rette oppmerksomheten mot øyeblikket uansett kjente eller ukjente omgivelser, blir små ting av stor verdi.



Godt med en pause fra kaos oppe i etasjene på kontoret hos Alpine Explore Nepal der jeg treffer både guide Puru og bærer Pim fra vandringen ved Annapurna. De siste detaljene og diverse om neste utflukt og fjellvandringer generelt drøftes.


Samtalen går videre mens vi spiser lunsj og løser verdensproblemer under parasollene på taket av bygningen tvers over gaten.


Tilbake til hotellet for oppdeling av bagasje i dagstursekk, bag for bærer og koffert for oppbevaring på hotellet.

"Tap for all del ikke lysten til å gå.
Jeg går meg til det daglige velbefinnende hver dag, og jeg går fra enhver sykdom.
Jeg går meg til mine beste tanker, og jeg kjenner ikke en tanke som er så tung at man ikke kan gå fra den.
Når man slik fortsetter å gå, så går det nok." - Søren Kierkegaard

Jeg har lyst til å gå mer. Tidlig, veldig tidlig, i morgen 4. november er det avreise til Lukla og vandring i Everestregionen. Der blir jeg uten internett i seks dager.

Klokka har passert 19 og magen varsler middag.

7 kommentarer:

  1. Artig å lese. God tur videre inntil neste rapport. Er på oppdrag til Lillehammer og venter her nå. Ca 6-7 grader pluss og fint vær. Vinteren er allerede 3 uker kortere enn normalt.
    Anne

    SvarSlett
  2. Artig å få kommentar også. Klokka er snart 22 og sengetid for en byvandrer som skal tidlig til fjells i morgen.

    SvarSlett
  3. Hej! Det var bra att du lade in detta på FB, annars hade jag inte hittat hit... Det är spännande att läsa om ditt äventyr! Jag har joggat i regn och blåst i kväll.
    AC (Anna)

    SvarSlett
  4. Heisann!
    ÅÅÅ, her er det litt for enhver smak, dufter, smaker, nydelige stemningsfulle bilder av himmel, fjell og soloppganger, fredelige landsbyer og hektisk byliv.
    Skjønner at du har en fantastisk reise og at folk du møter gjør inntrykk.
    Godt at det er tid til å la inntrykkene bare strømme på.
    Fortsatt god reise - er med deg i tankene ;:OD)

    SvarSlett
  5. I dag er det den 9 november. Venter på nytt livstegn fra deg. Allehelgensdag var en fin og vemodig opplevelse. Full vinter i Trøndelag.

    SvarSlett
  6. hilde.sigudsson25 februar, 2011

    hei.jeg og min familie skal snart til nepal. Vi lurte på om du kunne anbefale et rent, trygt hotel ( ikke for dyrt) i Katmandu. Fint og se bildene dine, fikk en liten smakebit på hva som venter oss.

    SvarSlett
  7. Gled dere! Jeg bodde på http://www.hotelroyalsingi.com/ Rent, trygt, fredelig, store rom, sentralt og med svært hyggelig personale. Dyrt er det kanskje, men det spørs hva vi sammenligner med.

    Jeg kjenner flere som har bodd på Norwegian House som er enkelt, hovedsakelig basert på selvhushold og billig. Se http://www.normisjon.no/index.php?kat_id=4187&art_id=32074 og http://www.norwegian-house.com.np/

    Du kan se flere av bildene mine på http://www.pbase.com/eldnyb
    Skriv til meg på eldnyb@online.no hvis du har flere spørsmål. Jeg skal dit snart igjen også:-)

    SvarSlett