03 november 2010

Gandruk - Kathmandu 2. november



Morgenmusikk strømmer ut fra klosteret i gult og rødt foran Annapurna South som hilser soloppgangen i dag også.



Omkring 100 muldyr startet fra Nayapul ved 4-tiden i dag tidlig for å gjøre turen tilbake til Gandruk før sola blir for stikkende. De er snart oppe og ferdig med 1000 høydemeter med trappetrinn. De samme trinnene som jeg tripper nedover et par timer i dyp konsentrasjon. Et visst tempo er nødvenidg for å nå flyet fra Pokhara til Kathmandu i ettermiddag. Det er sjelden jeg har blitt så svett i unnabakke.



Lokalbefolkningen springer i steintrappene med tunge bører på ryggen.


Mye må bæres langt, men bananer er kortreist. Mange andre slags frukter og grønnsaker også.


Friske appelsiner smaker vidunderlig i solsteiken.


Umulig å passere denne bommen av underholdning til inntekt for den lokale skolen. Jeg ble invitert med i sangen og dansen. Etterpå høytidelig innskriving av navn og donasjonsbeløp i protokoll.



Så er jeg nede i dalen på 1000 høydemeter i travle Nayapul der flere vandreruter starter.


Endelig fanget jeg hele støtfangerteksten på en off road express.



Slik kan det ta seg ut med vindusplass i flyet fra Pokhara til Kathmandu. Turen som tok åtte timer i bil for noen dager siden, ble unnagjort på 20 minutter i fly tilbake.


Ingen airbus akkurat på denne korte strekningen, men fin farge.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar