22 februar 2013

Creare


Takk til min kreative tremenning Elen som skrev et begeistret innegg på Facebook om boken Finn din kreativitet av Anne Kristiansen Rønning. Jeg lot meg rive med av dette uutgrunnelige temaet, googlet og fant mye om boken og forfatteren. Her er forlagsomtalen:

«Elleve frontfigurer fra litteratur, musikk og bildekunst byr på seg selv i en oppdagelsesferd på kryss og tvers i kreative prosesser. Deres åpenhjertige svar utdypes av professor Geir Kaufmann, psykolog med spesialkompetanse på kreativitet. Inspirerende og matnyttig for alle som vil utforske og utfordre sine egne kreative evner.»


Jeg måtte også finne fram en bok jeg ble veldig begeistret over da jeg leste den for mange år siden: Kunsten å være kreativ av Julia Cameron. Med undertittel Finn din egen vei. Den er utsolgt på norsk, men jeg har den heldigvis i hyllene og med takk til Library Thing finner jeg den med et par klikk og en rask tur til egne hyller.

Boken er et 12 ukers kurs om å oppdage og bruke egen kreativitet, men bare å bla og lese korte sitater i små rammer på nesten hver eneste side, gir meg ny inspirasjon.

 
Man kan bare virkelig
se med hjertet;
det som er vesentlig
for oss, er usynlig
for øyet.
 
Antoine de Saint-Exupéry
 

Hva er kreativitet?

Ordet kreativitet kommer fra latin creare som betyr å lage eller å skape, og kreativitet er å skape noe nytt. Vi har jo også ordene kreere og kreasjon.

Det finnes visst ingen presis enerådende definisjon på kreativitet, og heller ingen metode for å måle den. Vi kan bruke ordene oppfinnsom og idérik for å forklare hva det er. Det kan være nye ideer eller kombinasjon mellom kjente eksisterende ideer.

Kreativitet kan være medfødt, men det kan også øves opp gjennom praktisk tenkning, bruk av fantasien og forestillingsevnen. Et norsk ordtak sier ”Nød lærer naken kvinne å spinne”. Når vi har et behov, bruker vi kreativiteten til å finne løsning. Det er nyskapende.

Kreativiteten kan også vekkes når vi ser noe som begeistrer oss enten det er en uvanlig bra praktisk løsning eller estetiske uttrykksformer som gir gode følelser. Vi får lyst til å lage noe vi også. Finne på noe nytt.

Kreativitet forbindes ofte med kunstnere, men alle som gjør noe mer enn bare gamle velkjente rutiner, bruker kreative egenskaper. Kreativitet assosieres også med humor eller det å se den komiske siden ved en situasjon.

Jeg håper du ble inspirert av dette. Ønsker deg kreative dager!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar