30 juli 2012

Søte snøsøter og andre lekre fjellfarger


Bare min gamle Powershot G7 ble med på fjellvandring i går (den er så lett), men den klarte de bitte små snøsøtene ganske bra. Vind var det også. Ellers sol, varme og en nydelig olsokdag på Dovrefjell.


Fargesterk lav å hvile øynene på. Jeg vet ikke hva denne heter. Kanskje noen kan fortelle meg det?


Jeg ser kartlav i bakgrunnen til høyre, men hva heter den frodige, knudrete, gule saken foran?


Snart oppe på 1 600 m.o.h. og pute på pute med fjellsmelle i gråsteinslia. Fjellet er fargerikt.


På tur ned mot bygda hever jeg blikket og ser rakt inn i Snøhettas rike tvers over Dovrevidda. Tar turen dit en annen dag.

6 kommentarer:

  1. Heisann!

    De fine bildene dine får meg til å tenke på hvor flott turen til Lofoten var i fjor.
    I år hadde vi nok knapt sett sola.

    Her må jeg bare stå på uansett sol eller ikke, for en student flytter inn 1. august, neste 6, så 11 og 15.. I dag har jeg malt grovstrøk på stol, bord og hylle, malt dogulvet grått - og samme maling på en del av badegulvet, tersklene fikk også et strøk. Det var påkrevd. Rev ned tapeten på do også. Den fikk seg noen flenger da oljetanken og rør innvendig ble fjerna i vår. Har tenkt til å tapetsere med kulturstoff fra lokalavisene samt aktuelt stoff som kan være nyttig for nye studenter. Så kan de lese mens de sitter der - og klistre opp nye artikler etter hvert.
    Haakon og Mette-Marit skal få sin selvskrevne plass også ;:OD). Ingen gammel, norsk do uten kongefamilien!
    Tar bilde i morgen , så kan du få se!
    Ha en fin kveld med den herlige lille katten din!
    Klem

    SvarSlett
  2. Hei igjen...
    kan du finne svar her?

    http://viltogvakkert.blogspot.no/2009/11/lav-til-farving-av-ull.html

    SvarSlett
  3. og her: http://viltogvakkert.blogspot.no/2010/07/messinglav-pa-vulkanya-sndre-sster.html

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for svar! Jeg vet sannelig ikke om det kan være gulsottlav og gullroselav. Det ligner ikke så mye, bortsett fra fargene, men de vokser kanskje på forskjellig vis. Skal sjekke litt mer på andre nettsider en annen dag. Nå skal jeg snart gå til jobb på biblioteket.
      Lykke til med maleinnspurten! Heldige er de studentene som skal flytte inn hos deg.

      Slett
  4. Heisann Eldbjørg!Beklager sent svar. Kom nettop tilbake fra maling - og så plutselig at det var kommentarer... ikke så mange av dem om dagen, for jeg får ikke tid til å følge opp!

    Har ikke hatt noen problemer med å laste opp bilder, så jeg aner ikke hva det kan være for problem. Håper det løser seg av seg selv....
    Natta

    SvarSlett
  5. Så koselig fjelltur du hadde, og mye fint å se i blomster og lav. Kan dessverre ikke hjelpe deg med navn på lav, men kanskje du allerede har funnet ut?

    SvarSlett