14 juli 2012

Malesommer og midtsommerdag


”Og vi maler og vi maler, og det blir så fint og flott, når vi bruker grønt og gult og brunt og rødt og hvitt og blått”, i følge Thorbjørn Egners barnevise hvis jeg husker rett. Det blir fint her også selv om det går i hvitt og grått. Jo, utsiden av døra til boden i garasjen er forvandlet fra gammel matt til den friske grønnfargen den en gang hadde, men ellers er det ikke farger som har vært tema i sommer.


Muren har fått en frisk grå farge og alle sår er leget. Der hadde jeg heldigvis hjelp av en venn med sterkere muskler enn meg. Jeg synes det var veldig tungt.



Ellers er det vindusprosjekt i sommer. Utedelen av vinduene var mørke grønne som alle inngangsdører, men ble hvite (fargen heter Frostrøyk) som huset for tre år siden. Da ble den delen som er mellom ute og inne stående delvis grønn. Nå er det på tide å fullføre jobben.


Etter. Fem vinduer har fått tre strøk. Det er sånn omtrent halvveis når halve sommeren gjenstår. I dag, 14. juli, er midtsommerdagen, dagen midt mellom første sommerdag 14. april og første vinterdag 14. oktober. På primstaven min har dagen i dag et symbol som forestiller et tre med fullt utsprunget løv og et kors på toppen. Symbolet kan også være en strek tvers over staven eller ei sol. Slik været er i dag skal det bli resten av sommeren sier et gammelt værtegn. Skrekk og gru tillater jeg meg å si. Har det regnet verre noen gang tidligere i sommer?

3 kommentarer:

  1. Så flink du har vært :) Godt jobbet!!

    SvarSlett
  2. Flink og flink, Hilde. Det trenger seg på når det skulle vært gjort i flere år. Skal innrømme at det er tungt å komme i gang i dag.

    SvarSlett
  3. Heisann!

    Du er ikke den eneste som gikk glipp av BSW i går, Elbjørg, men som du har forstått gir jeg ikke opp - og sjansen byr seg igjen 7. oktober.
    Du er heller ikke den eneste med maling på fingrene.... det tar sin tid. Nå er alle veggene malt med fire strøk, taket er 98% ferdig. Gjenstår bare siste strøk på en liten 'avluke'. I morra tar jeg siste strøk på skapene. Da er gulvet neste, sliping og maling i ett av perlerommene. Det andre har fått 'parkett'! Når listene kommer på plass blir det vakkert ;:OD)

    Ha ei flott uke! Det er fremdeles sparsomt med kommentarer fra meg - det blir det nok en stund til!

    SvarSlett