01 juli 2012

Norske stemninger


Rondane har inspirert til både billedkunst, musikk og litteratur gjennom tidene. Jeg tenker først og fremst på Harald Sohlbergs blå maleri Vinternatt i Rondane som er kåret til Norges nasjonalmaleri. Peer Gynt av Henrik Ibsen som delvis foregår i Rondane, er kanskje mest kjent for de fleste. Peter Christen Asbjørnsen samlet flere av eventyrene sine her og Aasmund Olavsson Vinje skrev No ser eg atter slike fjell og dalar om Rondane. Det var også her Edvard Grieg fant inspirasjon til noen av sine kjente nasjonalromantiske komposisjoner.

Hva er da mer naturlig enn å bruke en seter i Atndalen som galleri for malerier? Den kjente frimerkekunstneren Sverre Morken viser utstillingen Norske stemninger – 1900-tallskunstnere.

Jeg planlegger å dra dit sammen med noen venner til åpningen lørdag 7. juli kl. 12 og regner med at jeg kan anbefale dette til alle kunstinteresserte. Jeg har aldri vært på denne setra og vet ikke nøyaktig hvor man kjører eller går, men har fått forklart at man skal til parkeringsplassen ved Straumbu. Der går jeg ut fra at det er skiltet og dessuten at det er flere som skal dit i samme anledning. Håper å se deg der J

4 kommentarer:

  1. Heisann1
    Sitter du å skriver kommentarer i dette fine være???? Jeg stakk bare innom stua. Skal leie ut barndomshjemmet til studenter og må sjekke stå'a på mail!
    Når du nevner dirvhusbenk på bein osv - kom jeg til å tenke på en gammel monter vi på formgivingsavdelingen fikk av kjemikavdelingen da den ble lagt ned. Det er en sånn 'drivhusbenk' du skulle ha hatt! Nei, jeg kjenner ikke til noen ferdigproduserte. Jeg samler vinduer. Skal hente noen store på skolen når jeg får tid. Har lyst på en benk for jordbær, for det blakker jeg meg på ved å kjøpe i kurver!
    Da jeg var på Chelsea Floweshow i fjor, var det mange typer utstilt. Tror jeg har noen bilder.
    Det må da gå an å kjøpe nett. jfr. Ute-Inne-magasinet i Aftemnposten denne uka!

    Sender deg bildene som ligger på en CD når jeg får tid i kveld!

    Ha en fin dag ;:OD)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er ikke så fint vær her, skjønner du. Det hadde vi for to dager siden og kommer senere, håper jeg. Tusen takk for tips. Vi fortsetter på mail. Haster ikke med CD for jeg blir nå opptatt med annet til og med mandag. God helg!

      Slett
  2. Vakkert og stemningsfullt landskap :)

    Og jordbæråkeren din (i innlegget lenger ned) ble kjempefin!
    Det er ikke mye som smaker like godt som hjemmedyrkede jordbær :)

    SvarSlett