21 mars 2011

Sjøsyk?


Blir du sjøsyk i badekaret? Da trenger du absolutt en mappe for reisesykemidler. Eller kanskje du trenger en nyttig gave? Hvis lidelsen begrenser seg til en ubehagelig magefølelse i buss, bil og tog, så fyller du mappen med enkle midler som jeg har god erfaring med. De gir verken trøtthet eller andre bivirkninger.

Jeg har vært så heldig å lære noen knep som jeg gjerne gir videre: Akupressurbånd og akupressurknapper. Begge deler skal plasseres over de rette akupunkturpunktene. Båndene heter Sea-Band, selges i apotek og brukes som armbånd på håndleddene. Bruksanvisning i pakken.



Hvis du ikke vil eller kan sy, kan du slutte å lese her og kjøpe reisesykemappen fra nettbutikken Sanserommet
---------------------------------------------------------------------



* 2 stykker stoff på 22 cm x 33 cm
* 1 stykke rutevatt, eller annen vatt, på 19 cm x 30 cm
* 22 cm pyntebånd
* Borrelås, trykknapper eller annet til lukning

Bruk knappenåler eller tråkling og fest rutevatten med strykesiden mot vrangen av den ene stoffbiten slik at du har ca. 1,5 cm stoff utenfor vatten på alle sidene. Stryk rutevatten fast til stoffet langs rutenettet.


Legg stoffbitene rettside mot rettside og sy sammen begge langsidene og den ene enden med en søm inntil vatten. Klipp bort noe av stoffet i de to hjørnene som er bunn i den posen du nå har. Press ned sømmene med strykejern. Vreng rbeidet. Det er lettere å få pene hjørner når du har klipt bort litt stoff.

Brett inn stoffet der du har åpning og tråkle.




Brett inn enden uten bånd ca. 10 cm. Dette utgjør rommet du skal ha innholdet i. Sy en søm i hver kant. Brett resten som klaff over rommet. Du vurderer selv hvor stort du vil ha rommet og hvor stor du vil ha klaffen.





Det kan også være andre ting det er nyttig å samle i en liten mappe på reisen, - eller hjemme. Bruk samme stoff og framgangsmåte, men bruk forskjellige bånd som viser deg hva innholdet er. Flere er til salgs fra Sanserommet

Sykepleier Brynhild som lærte meg dette, var så snill å skaffe meg akupressurknapper. Jeg vet ikke hvor man kjøper dem, men skal spørre henne hvis noen er interessert. De skal festes på innsiden av høyre (kvinner) eller venstre (menn) ringfingers midterste ledd og midt på den fjerdedelen av leddet som er nærmest fingertuppen. Har du ikke akupressurknapper, så hjelper det å massere dette området.


En ingefærtablett kan også være nok til å forvandle en ubehagelig følelse til en god reise. Jeg er sikker på at flere har nyttige råd å gi. Skriv dem gjerne i en kommentar.

Jeg foretrekker små biter selvklebende borrelås som lukning. Limet på borrelås er så kraftig at det sitter godt over lang tids bruk.

Legg pyntebåndet kant i kant med ytterkanten på den enden du har brettet inn. Brett inn endene på båndet og tråkle. Sy rundt hele båndet. For å huske hva som er i denne mappa, har jeg valgt et maritimt bånd J


Til en mappe på ca. 11 cm x 19 cm trenger du:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar