03 desember 2010

Til seters


Eksotisk, magisk, helsebringende … Winter wonderland og soloppgang ved Grønsætrin. Flere lag av den beste ull ble hentet fra skuffer og skap før jeg dristet meg til fjells i dag. Det står respekt av minus 23, men oppi fjellsida varmet sola på polfarerhabittene og minst ett lag ull gikk i ryggsekkene.


Vi leser og hører om snørekorder og snøkaos i andre land og landsdeler, men her er det mangel på materialer til levegg, og å grave seg ned i tilfelle uvær er umulig.


Fra Grønhø og varden på 1417 slår vi følge med store mengder dyrespor ned liene mot Gardsenden. En elg har hatt orkesterplass til haredans i måneskinn og verdenskongress for snømus. Reinsdyr har vandret i flokker. Seks ryper flyr opp mens vi vasser videre blant kråkeboller av borsyresnø så det singler rundt beina.

2 kommentarer:

  1. PS Carol har svart meg ang sauene, men ho er ingen ikke datakyndig, så jeg aner ikke hvor det har havna.
    Jeg ba om en tekst på mailen, men Carol er i Polen akkurat nå.

    SvarSlett
  2. Haster ikke, Vilt og vakkert. Sauene i boken Snøleoparden var ville om ikke vakre:-) Kan ikke huske at det siste var omtalt.

    SvarSlett