02 november 2011

Arresting God in Kathmandu


Arresting god in Kathmandu? Etter å ha lest de ni novellene i boken grubler jeg fremdeles over tittelen. Kanskje Samrat Upadhyay vil fokusere på det faktum at Gud har en svært sentral plass i Kathmandu. Byen er preget av templer, stupaer og røkelsesduft. Bønn i det offentlige rom er vanlig.


”I don’t think all that much. What’s there to think about? Life is what God gives us”, sier en av personene i en av novellene. Holdninger som ”hvilken rolle spiller det når alt er forutbestemt”, finnes også. Vi får en presentasjon av fatalistisk tankegang  som kanskje er ukjent for mange av oss.


Alle novellene handler om familier som fungerer dårlig. I hvert fall forstått med vår vestlige målestokk, men Nepals unge generasjon opponerer også mot mange av de gamle sedvanene og reglene. Selv møtte jeg en kvinne i 60-årene i Nepal som ble forlovet med den gutten hun skulle gifte seg med da hun var 10 år gammel. Gutten falt senere ned fra et tre og døde. Da hadde ikke hun lov til å gifte seg med en annen noen gang senere i livet. Ikke rart at de protesterer mot slikt. Både denne historien og novellene i boken gjør meg trist. Har forfatteren en bakgrunn som gjør at han fokuserer bare på det som fungerer dårlig?

Jeg møtte også heldigvis mennesker i Nepal som har en god bakgrunn og familiesituasjon. Jeg har skrevet om begge deler i boken Namaste Nepal http://www.fjellheimen.nu/side/news.php?readmore=75

Jeg synes at novellesamlingen Arresting god in Kathmandu gir en ensidig og negativ framstilling av det Nepal jeg har blitt kjent med. Den er likevel både interessant og nyttig for å bli kjent med en del av kulturen.


Samrat Upadhyay skriver på engelsk og boken ble utgitt i USA i 2001. Forfatteren er født og oppvokst i Kathamandu, men flyttet til USA da han var 21 år gammel. Han er nå professor ved Indiana University.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar