06 juli 2013

Prokrastinator


I dag er dagen for å gjøre ingenting. Morgenen er blank og været skal bli varmt og vidunderlig. Gjørelisten min er lang og uoverkommelig, men det er alltid lettere å gjøre ting som ikke står på listen. Underlig, men sant. Jeg er visst ikke alene om å vaske gulv når en weboppgave haster eller stryke duker når gulvene er sølete og støvete. Nei, fenomenet er så vanlig at det har fått et navn: Prokrastinering.

En prokrastinator utsetter ting for i stedet å gjøre alt mulig annet enn det som fortoner seg som vanskelig eller ubehagelig. Man gjør altså noe annet enn det som står på listen. For å lure seg selv skriver man derfor viktige oppgaver på listen, men ting som ikke er noen krise å utsette. Da får man gjort utrolig mye mens man unngår listetingene.

 
Ingenting står aldri på listen min. Derfor har jeg lyst til å gjøre ingenting i dag, men da blir biblioteket på Dombås stengt. Et slikt valg har så mange ubehagelige konsekvenser at jeg skal øyeblikkelig vaske håret og spurte av gårde. Ingen av delene står på listen min, heldigvis!


1 kommentar:

  1. Prokrastinering hadde jeg ikke hørt om, men jeg ser jo at det er noe jeg praktiserer hele tiden faktisk :)
    Håper du koser deg i sommerværet!

    SvarSlett