27 juli 2013

Ny regnfrakk


Lyn på lyn, tordenskrall og styrtregn. En katt kommer også styrtende innover verandaen mjauende så høyt og dramatisk at jeg et par øyeblikk tror det må være en annen katt enn Nubis. Det er tydelig at noe er på ferde. Det er Nubis, en søkkvåt Nubis. Da er det godt å bli frottert av en kjærlig mamma. Se hvor godt jeg har det nå.


Så godt at jeg må knase noen matbiter.

 
Skal jeg våge meg ut i den nye regnfrakken min? Pels egner seg i hvert fall ikke i regn.


Ti myter om lyn:

1. "Det er farlig å svømme i vann." Ja, kom deg opp av vannet. Vann leder elektrisitet. Strømmen som treffer vannflata har 30 000-40 000 ampere som fordeler seg ut over.

2. "Det er tryggere i bilen enn i huset." Tja. Karosseriet i bilen fungerer som et metallbur som gjør at strømmen går utenpå i stedet for gjennom. Men huset gir sannsynligvis samme ’’bur-effekt’’.

3. "Det er farlig å ta et bad i badekaret." Ja, overspenningen som følger av et lynnedslag vil følge vannledningen i huset. Igjen, vann leder elektrisitet.

4. "Det er farlig å se på tv i tordenvær." Nei, ikke for mennesker så lenge du ser tv på normal titteavstand. Men fjernsynet lever en usikker tilværelse.

5. "Det er farlig å snakke i telefonen." Ikke når du snakker i mobilen, men du frarådes å bruke fasttelefon i tordenvær. Overspenningen fra et nedslag kan nå ut i ledningen til røret du holder i.

6. "Det bør ikke stå under et tre." Stemmer. Lynnedslag søker høye punkter.

7. "Det er farlig å spille golf." Ja, av samme årsak som det er farlig å søke under et tre. I fjor ble tre tyske kvinner drept da lynet slo ned i et skur på en golfbane. Husk at en golfkølle i lufta er strømførende.

8. "Husk å dukke for kulelyn." Neppe. Kulelyn er ikke anerkjent som vitenskapelig fenomen på grunn av manglende dokumentasjon.

9. "Lyn slår oftere ned i menn." Ja, men det skyldes heller menns yrker enn at lynet går etter testosteron.

10. "Lynet slår aldri ned to ganger på samme sted." Sannsynligheten for å bli truffet to ganger i løpet av ett og samme tordenvær, er svært, svært liten.

(Kilder: SINTEF, If Skadeforsikring og Danmarks Meteorologiske Institut)



2 kommentarer:

  1. Stakkers Nubis. Godt han kom seg inn.

    God søndagskveld!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hi hi... Ja, han som jeg fikk Nubis fra sier at han, Nubis altså, går ut i regnet for at jeg skal synes synd på ham :-)Han finner seg fullstendig i at jeg frotterer pelsen, men du skulle sett ham da han plutselig skulle slikke seg på ryggen. Da hoppet han like plutselig ut av "frakken" som om det var farlig :-)

      God søndagskveld til deg også.

      Slett