16 desember 2012

Lykken er amaryllis i karmen

 

Mørkt ute, snø på bakken, tidlig morgen inne, en stor kopp te ved PC-en, lysbuer og julestjerner tent, fyr i ovnen, tom vedbalje, kaos av julepapir, bånd, lapper og eierløse ting, ubrukte sølvpussesaker, ei kjøkkenvekt ved siden av poser med mel og sukker som venter på å bli til serinakaker, en mopp og ei vaskebøtte som ikke ble brukt i går, lapper og lister for noe av alt jeg har lyst til å gjøre, mandariner i ei skål, strikketøy i sofaen i tilfelle jeg velger å kose meg der, og - lykken er amaryllis i karmen. Det er adventstid.

Jeg overveldes av hva som kan skjule seg i en løk. Vidunderlige under. Amaryllis som egentlig heter hippeastrum eller ridderstjerne på norsk, kan bli 45-60 cm høy. Mine er nå 54 cm høye og den største blomsten 22 cm i diameter. Det er vel også en lykke at jeg har sol bare en times tid på denne tiden av året så kan blomstene stå lyst uten sollys som de falmer i.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar