12 desember 2012

Julestjernens dag 12. desember


Helt fra jeg var på Madeira første gang i 1985 har jeg elsket julestjerner. Det var like over nyttår og sesong for denne menneskehøye busken som vokser vilt der. De dekorative røde stjerneformede bladene, ja, for blomstene er små og unnselige, bredte seg prangende utover steinmurer og postkort.
 
Julestjernen kom opprinnelig fra Mexico der den ble dyrket allerede av aztekerne som brukte den giftige melkeaktige saften som medisin mot feber. Den kom til Norge på slutten av 1950-tallet. Jeg har lest at man skal holde julestjernen unna kattunger så de ikke spiser av denne giftige planten, men jeg stusser for kattunger og alle andre dyreunger overlever da ute i naturen blant mange giftige planter.

Julestjernen er den juleplanten som tåler varme stuer med tørr luft og lite lys best, men den blir finest med en lys plassering. Hold den unna kalde vindusruter og trekk. Den skal ikke tørke ut, men med for mye vanning får den gule blader som faller av.


Madeiras berømte broderier avspeiler også øyas stjerneplante. Jeg kjøpte julebrikker med de mest pertentlig håndbroderte julestjerner som har gledet oss hver jul siden.
 
Og slik lyder legenden: En gang gikk en from meksikansk pike til messe julaften. Hun ville gjerne gi Jesusbarnet en gave, men var så fattig at hun ikke kunne gi annet enn noen ville blomster som vokste langs veikanten. Men gaven var gitt av kjærlighet, så da hun la buketten foran bildet av Jesusbarnet i kirken, slo bladene ut i strålende røde, stjerneformede bladrosetter. Siden har meksikanerne kalt julestjernen for Den hellige nattens blomst.

6 kommentarer:

  1. Heisann!

    Å, ja, jeg har også en liten brikke bordert julestjerne fra Madeira, ser den der den ligger i glassbollen herfra. Har faktisk en fra La Gomera også! Den kommer fram litt senere. Pryder bunnen i en rød glassbolle!
    I noen dager framover går bloggen på automatikk. Skal på kombinert personalseminar/julebord til Strømstad og den gamle bærbare glemte jeg igjen på jobben, den nye tar jeg ikke med meg!

    Ha det godt i julestria, Eldbjørg ;:OD)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, slike serier kan man jo forberede. Det passer bra når man skal reise bort eller er veldig opptatt med noe annet en periode. Jeg blogger forresten kanskje mest når jeg er veldig opptatt med noe annet fordi det gir så god avkobling.

      Jeg "strir" ikke så fælt i førjulstida. Gjør det lille som jeg synes jeg må, og deretter det jeg har lyst til.

      Ha det godt du også, Bjørg Nina!

      Slett
  2. Hei Eldbjørg! Likte det du skrev om julestjeren og så fint bilde du har øvert i innlegget ditt. Er veldig glad i julestjernen, jeg og nå har det kommet så mange farger. Må alikevel si atden som er rød er finest

    Ha en fin adventstid videre. Klem fra Ragni

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, dette er yndlingsutsikten min hver advent. Jeg vurderte hvite julestjerner der i år, men kom til at jeg tror jeg ville synes det ble for blast. Det ble derfor røde som alltid. Så tenkte jeg å kjøpe en rosa til et bord i stua, men de ble utsolgt før jeg hadde bil til sentrum og kunne kjøpe. Jeg er jo en ihuga vandrer, vet du, men to kilometer i minus 15-20 går ikke i hop med potteplanter. Nå er det en hvit julestjerne som lyser opp lenger inne i rommet. Finnes det flere farger også? De har i tilfelle ikke nådd oss i provinsen:-)

      Slett
  3. Hei!

    Er så enig med det du skrev inne på min blogg, å blogge gir energi! Slik føler jeg det også, er jeg sliten, trøtt og lei kan en stund ved pcen rette på det :-)
    Måtte le litt av teppeselgeren som fikk "hjerteinfarkt" under her, hehe, moro at reisefølget ditt klarte å forevige ham der han lå!

    Fine julestjerner du har, her hos meg er de hvite i år, har sett både rosa og lilla men synes hvite eller røde er mest jul!

    På lørdag skal jeg treffe Ingrid inne i Oslo, blir koselig. Faktisk gått et år siden jeg traff henne sist, så kanskje det blir en juletradisjon dette ,-)

    Klem fra Lillestrøm!

    SvarSlett
    Svar
    1. Da fikk jeg svar på spørsmålet mitt til den forrige kommentatoren. Det finnes alstå flere farger julestjerner enn rød, hvit og rosa. Lilla har ikke nådd oss i provinsen:-)

      Som jeg skrev lenger opp: Jeg vurderte hvite julestjerner der i år, men kom til at jeg tror jeg ville synes det ble for blast. Det ble derfor røde som alltid. Men lenger inne i rommet står det en hvit stjerne og lyser opp i mørketiden.

      Hvis en god latter forlenger livet, er det mange som har fått forlenget livet av "hjerteinfarktet" i teppehaugen:-)

      Flott at du skal treffe Ingrid. De kommer hit på julaften.

      Klem fra Dombås!

      Slett