30 september 2011

Før de første symptomene


Jeg kjenner mange gode råd for forskjellige plager. Felles for alle er at de skal taes i bruk før man kjenner de første symptomene. Det er omtrent som å svinge til venstre før siste kryss med trafikklys. Og se her hva sykehuset har skrevet på skjemaet Anbefalt smertebehandling etter operasjon: ”Det anbefales å ta smertestillende tabletter FØR smertene oppstår. Smertebehandlingen kan du fortsette med så lenge det er behov for det.” Når vil dette ta slutt da? Før smertene oppstår hele livet?


Når jeg først er inne på gode råd, også kalt kjerringråd, så kan jeg formidle ett av dem som jeg bruker ganske ofte fordi det skal hjelpe mot ”alt”: Honning og kanel i kombinasjon. Jeg er lite begeistret for honning i te, og med kanel i tillegg blir det ingen nytelse for meg. Men honning og kanel på brødskive er toppers. Toppet med en skive nøkkelost blir det også noen greie karvebiter hvis magen er treg. Og nam nam, deilig.

Uten at jeg har utført forskning eller vil stå ansvarlig for de påstandene jeg har lest og hørt, så skal honning og kanel i kombinasjon virke mot forkjølelse, hoste, influensa, urinveisinfeksjoner, luft i magen, dårlig ånde og mye mer. At kanel er mildt kolesterolsenkende er vel kjent, men i kombinasjon med honning skal det virke bedre. Og best av alt: Ingen bivirkninger så lenge man holder seg innenfor de mengdene som er behagelig å ta inn. Om det er viktig å drikke denne medisinen oppløst i kokt vann eller om den er like virkningsfull på brødskive, vet jeg ingen ting om. Men at det er viktig å innta før du kjenner de første symptomene er jeg sikker på J


God bedring!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar