18 juni 2011

Flom på flere plan


Jeg har vært i Drammen igjen. Det ble ikke samme fornøyelsesreise som da jeg hengte opp utstillingen der for en måneds tid siden. I løpet av siste døgn før avreise ble Mia dårligere og jeg skjønte at den tunge avgjørelsen jeg må ta for henne kan ligge nærmere i tid enn jeg har trodd. Etter samtale med både kattepasser og dyrlege valgte jeg likevel å dra for å avslutte utstillingen. Jeg hadde utstyrt bilen med ny lydbok, men overskuddet til å konsentrere seg om den, var ikke på plass. Gjennom flomrammede Gudbrandsdalen felte mitt ego noen tårer med tanke på gode, varme, myke og skjønne Mia og NRK P2 erstattet lydboka. Det var interessant hele dagen. Oppholdsvær og delvis sol gjorde også dagen lysere enn det vi har hatt i det siste.


Mia som kattunge

To tidligere kolleger og venninner i Drammen fikk ta del i flommen av hendelser i min tilværelse den siste tiden. Oppløftet av ny inspirasjon fra våre samtaler kjørte jeg nordover gjennom en sammenhengende syndflod til søster og svoger ved Raufoss. Der tok jeg inn for natten litt spent på mengden regn og framkommelighet videre hjemover. Kjempetrivelig kveld hos dem der vi alle bidro til taleflommen. Ingen nye omkjøringer i dag og alt gikk veldig bra bortsett fra at vannet fra frontruta som skal gå gjennom en kanal og ut, kom inn i bilen igjen. Kanalen var tett for en uke siden, men til tross for at jeg fjernet skitt og lort som hadde samlet seg der gjennom 15 år, så ble det flom foran passasjersetet i dag. Vindusviskerne valgte egne intervaller og jeg tenkte på vann og kortslutninger både her og der. Gjett om jeg pustet lettet ut da bilen var trygt plassert i garasjen hjemme. Nå skal den tørke ved hjelp av en varmeovn. Og enda bedre, Mia er ikke så elendig at det er akutt i dag. Kanskje ikke de første dagene heller. Én dag av gangen.

5 kommentarer:

  1. Tenker på både deg og Mia. Men du har så rett, Eldbjørg,- én dag av gangen.

    Alle gode tanker & masse kos til skjønne Mia fra, Tor Kristian

    SvarSlett
  2. Trist å høre at Mia ikke er i sine fulle fem. Husker godt da dere fikk henne inn i hus. Nydelige Mia :) Sender en klem.

    SvarSlett
  3. Heisann!

    Jeg hadde egentlig tatt avgjørelsen. Nøste ville bli brakt til dyrlegen når vi skal til Lofoten i midten av juli fordi ingen andre i nærheten kan gi Nøste hjertemedisiner. Men da eldtsesønnen ville ta Nøste med til Oslo og være kattepasser, er sjansen for at et langt liv kan bli enda lenger til stede.
    Håper Mia er i go' form nå ;:OD)

    SvarSlett
  4. Nå velger jeg å kommentere som anonym både på egen og andres blogger. Det er lenge siden det har lyktes å lagre med Google-kontoen.
    Monica: Jeg husker deg og de andre ungene i nabolaget også som var i hagen vår og lekte med Mia. Forandring er det eneste sikre. Nå går hun stivt og sakte gjennom hagen og legger seg ned for å hvile innimellom. Og du har fått din egen Mia. Gratulerer med datter nummer to! (Har prøvd å skrive dette som kommentar på din blott også. Har du fått det?)
    Vilt og vakkert: Jeg blir så glad for at noen kan ta vare på Nøste. Det er vondt å levere dyr som er friske med medisiner. Mia er bedre enn da jeg skrev dette blogginnlegget, men du ser hva jeg har kommentert til Monica. Til tross for at hun spiser og spiser, er hun ubehagelig tynn.
    Forresten, Lofoten. Da passerer dere kanskje Dombås? Hjertelig velkommen innom til kaffe hvis det passer.
    Eldbjørg

    SvarSlett