08 mai 2013

Tidlig blomsterglede


Jeg har aldri plantet i verandakrukkene mine så tidlig etter at jeg kom til 660 m.o.h. på 62 grader nord. Det har som regel skjedd nesten en måneds tid senere. Da det ble 18 pluss i ettermiddag, kunne jeg ikke motstå fristelsen. Plantene kjøpte jeg for noen dager siden for at de skulle stå i garasjen i ventetiden. Men hvem har glede av dem der? 


Nå blir det viktig å følge med graderstokken og sjekke værmelding for natten før leggetid hver eneste kveld. Ved fare på ferde skal alt tildekkes. Gleden ved denne verandaoasen med fjorårsgressets grågulbrune sjatteringer rundt omkring er verdt bryet. En oase liksom.


Kvelden er fremdeles mild. Svarttrosten synger borti skogen. Ellers dominerer stillheten.

4 kommentarer:

  1. Heisann!

    Vi har til gode å sitte på den vestvendte verandaen, og her er det ikke kommet blomster ennå, verken i krukker eller i nymalt kasse. Noe har overvintra i store betong"tønner", men det er ikke noe liv å se i jorda der foreløpig.
    Pass på stemorsblomstene... rådyra har spist opp alle på gravstedet!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for advarsel! Jeg har aldri sett rådyr ved huset mitt eller mistet blomster på den måten. Så rådyrspor i snøen på gangveien ved skogen i vinter, men de snudde før første hus. De finner kanskje nok mat i skogen. Ingen snakker om at rådyra tar blomster som vi hører mye om lenger sør.

      Slett
  2. Are these flowers the ones which you wrote you just planted on my latest post? Time passed since then, and I suppose they have grown more radiantly. I like your flowerpots, too.

    Yoko

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, it's the same flowers, but we have had below zero for two nights so the flowers have hardly grown. Today we have the first day of summer with 20 degrees. You can have a look at pictures and read about my outside lunsh in my blog post from today.

      Slett