27 april 2011

Lama Hotel - Woodland 18. april


Vegetasjonen fra i går fortsetter videre innover og oppover i Langtangdalen. Høyere oppe i det fjerne skimter vi de enda høyere fjell. Jeg gir plass til rhododenron i dag også. Den røde er Nepals nasjonalblomst. Vi får inntrykk av at den rosa og hvite trives bedre i høyden. Vi har steget til 2700 m.o.h. og tar en hvil på benken ved River Side Tea House. Nattens losji blir Woodland.






Det er fremdeles onsdag 27.april mens jeg blar i dagboken. Jeg har fått greie på at streiken i dag skal være et press mot regjeringen for å få på plass en grunnlov og en protest mot de høye prisene. Prisen på ris som er et hovednæringsmiddel, er omtrent som om vi skulle betalt 45 - 50 kroner kiloen for normal til dårlig kvalitet. Kaffen nærmer seg ti ganger så dyr som i Norge i forhold til lønningene. Prisene har steget og steget mens lønningene er like lave som før.

Dagens førstesideoppslag i The Kathmandu Post: Fuel crisis hits normal life across country. Drivstoff importeres fra India som importerer fra arabiske land. The Nepali Oil Corporation fikk avslag på sin søknad om økonomiske tiltak fra Ministry of Finance på mandag. Jeg har sett de lange køene ved bensinstasjonene og selv opplevde vi å få bare 14 liter bensin ett sted og ingen fylling på det neste. Prisen i forhold til lønninger tilsvarer omtrentlig en literspris på 100 kroner i Norge.

Men nå må jeg fortsette med dagboknotatene mens vi har strøm. Den er tilkoblet tre til seks timer pr. dag i Kathmandu.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar