07 oktober 2012

Blogger’s Sunday Walk


I dag er det denne lua som gjelder. Vi som vandrer og dokumenterer i bloggene våre fire ganger i året har gjort regnbuelua til vårt varemerke.


Jeg kjørte 15 minutter med bil hjemmefra før jeg begynte å gå i nesten 1000 meters høyde, 4 varmegrader og svak vind ved Fokstugu på Dovrefjell. Deilig til å være i oktober. Åpningen i skydekket er plassert akkurat slik at husene og jordene lyses opp. I bakgrunnen ser vi Fokstumyra naturreservat som ble fredet i 1923 som en reaksjon på at Dovrebanen ble lagt gjennom et urørt naturområde som hadde stor betydning for trekkfugler.


Bjørka «mi» har kastet bladene og forbereder seg til vinteren. De som har sett boka mi Ut i naturen - Inn i naturen, er kjent med denne bjørka i sommerskrud. Jeg har av og til tatt lunsjpakken med hit for så å dra hjem igjen etterpå, men i dag går jeg videre.


Den første halvtimen følger jeg stien som er felles med pilegrimsleden til Nidaros. Pilegrimsmerket består av en valknute som symbol for severdighet, kombinert med Olavskorset. Det er designet av Johanna Figur Waddington.


Ei tynn ishinne på vannet forteller at kuldegradene har vært her i natt. 


Det er på tide å snu seg og beundre utsikten som blir bredere og bredere. De selvlysende fargene har falmet og er erstattet av rustbrune, beige og milde gylne nyanser. Jeg ser fremdeles ned på Fokstumyra, og i liene ned mot dalen som fører fra Sel til Lesja ligger Dombås. Med kikkert kan man se fjerne fjell som tilhører Sunnmøre.


Snøhetta har strevd hele dagen med å kaste skyhetta uten å lykkes. Jeg hjalp til med et fisheyeshot J


Fokstugu ser ut som et byggesett i Z-skala på de lyse jordene. Her oppe ved varden med hvite toppsteiner er det så kaldt at fingrene er stive etter fotograferingen. Dette er ofte en hvilestein på underveis til fjernere mål, men i dag er det best å få på seg vottene og spurte nedover igjen. Lungene er renset, kinnene røde og sinnet like lett som skrittene i unnabakkene.

Jeg er spent på å lese hvor andre bloggervandrere har gått. Fru Vilt og vakker er visst veldig opptatt på andre kanter, så jeg vet ikke når du får mulighet til å koordinere oss http://viltogvakkert.blogspot.no/p/bloggers-sunday-walk.html

6 kommentarer:

  1. Min "sunday Walk" foregikk i mer urbane strøk. latskapen florerer og så måtte jeg være pusepike- for to hvite gutter.
    Så får jeg vel lage meg en lue, jeg også.

    Tusen takk for en nydelig vandring, sett og vis på "Norges tak". Vi sees ved neste vandring :-)
    ha en flott dag. Mormor på klagemuren.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, kan vel si at jeg vandret på "Norges tak" selv om Jotunheimen er høyere. Dovrefjell er et flatere tak :-)
      Har du blogget om "Sunday Walk"? I tilfelle hvor? Jeg ser at du er opptatt av reier på forskjellige nivåer. Det er også bakgrunnen for "sansereisene" mine :-)
      Hvis du vil bestille oppskrift til lue, se http://epla.no/shops/sanserommet/

      Slett
  2. Heisann!

    Eldbjørg, lua er så fin...... kan du gi oss oppskriften eller skal vi bestille ?
    Turen din kan gi hvem som helst friske lunger, vil kjenner lufta....
    Jeg lager en samlepost når jeg er tilbake fra Arles. Kanskje noen flere henger med....
    Ha det godt, stor klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ser at du fant svaret på spørsmålet i blogginnlegget Invitasjon 29. september. Dere kan altså bestille lua eller møsnter til lua slik det er forklart der.

      Slett
  3. For en flott tur du hadde i vakkert landskap. Artig med lua som er med, og den er stilig :)
    Jeg fikk dessverre ikke vært med på BSW denne gang. Hadde egentlig ruta klar, men dagen gikk med til rydding og jeg fikk ikke kommet meg avgårde før det begynte å mørkne. Satser på å bli med neste gang :)

    Fine høstfarger i fjellet, og flotte bilder :)

    SvarSlett
  4. Fantastiske bilder av vakker natur! Og så likte jeg den regnbuelua :-) Får sjekke i nettbutikken din hos epla.no ;-)

    Klem fra Tor

    SvarSlett